Digitalt mesterskap i yrkesfag

Skjermbilde: Slik så det ut da det ble arrangert digitalt mesterskap i yrkesfag.

Skjermbilde: Slik så det ut da det ble arrangert digitalt mesterskap i yrkesfag.

Denne uken arrangerte Troms og Finnmark fylkeskommune et digitalt Finnmarksmesterskap i yrkesfag.  – Dette var imponerende, sier daglig leder Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway.

Kort om fylkesmesterskapet i Finnmark 2021
  • Det var seks skoler involvert 16 ulike fag.
  • Antall elever som deltok var 48
  • Fylkesmesterskapet fungerer som uttak til Skole-NM og ArticSkills
  • Skole-NM arrangeres årlig for elever i videregående skole
  • ArticSkills er en konkurranse med elever fra 15 videregående skoler på nordkalotten (Russland, Finland, Sverige og Norge. Konkurransen arrangeres årlig i mars/april måned. Barentsrådet er med på å støtte arrangementet. Hovedhensikten med arrangementet er å styrke kvalitet, motivasjon og interesse for yrkesfagene og å øke selvtillit og mestringsfølelsen hos elevene  Å styrke samarbeidet mellom nasjonene er et viktig mål. 
I forbindelse med koronaepidemien ble de lokale skolekonkurransene for 2021 endret. I samarbeid med nettavisen iFinnmark ble det laget en direktesending på web som viste frem konkurransen i de 16 yrkesfag som deltok i konkurransen.

 
– Imponerende
Daglig leder Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway berømmer initiativet til å arrangere digitalt mesterskap i yrkesfag:
 
- Det er rett og slett imponerende hva arrangørene fikk til under årets Finnmarksmesterskap! I et år de aller fleste skoler og fylkeskommuner har avlyst sine konkurransene kaster finnmarkingene seg rundt og gjennomfører mesterskapet på syv ulike skoler og streamer det hele i en nærmere syv timer lang produksjon! Uten spesiell forhåndskunnskap og ved bruk av teams og enkle kameraløsninger klarte de å få til en severdig produksjon som ble sendt direkte på regionsaviser iFinnmark. 

- Måten de løste dette på og kunnskapen de sitter igjen med i etterkant er gull verdt. Jeg vil berømme arrangørene får at de våget og klarte å gjennomføre mesterskapet i en vanskelig tid. Det vitner om en uredd holdning og vilje til å bruke yrkeskonkurranser som et ledd i det pedagogiske arbeidet som er til etterfølgelse for andre.

- Det var for en trønder og i denne sammenhengen en «søring» veldig morsomt å få innblikk i fag, som for meg er mer ukjente, som for eksempel reindriftfaget. 
 
- Jeg hadde glede av å følge store deler av sendingen og så at svært mange elever lå på et høy faglig nivå. Det blir svært morsomt å følge ungdommene som da skal representere Norge i ArticSkills i mars. Et mesterskap som også skal arrangeres via digitale flater.