Fem hindringer for å få læreplass

Publisert

Utdanningsdirektoratet har i en rapport pekt på 5 hindre for hvorfor ikke alle lærlinger finner en læreplass.

Til tross for stor innsats både nasjonalt og på fylkesnivå, er mangel på læreplasser fortsatt en av de største utfordringene i videregående opplæring.

Rapporten fra Udir som ble publisert juni 2019 viser at ved utgangen av 2018 hadde 74 prosent av søkerne fått godkjent lærekontrakt. Selv om dette er den høyeste andelen som er registrert siden målingene startet i 2011, er det fortsatt en stor gruppe søkere som ikke får læreplass.

5 hindre for at søkere ikke får læreplass:

Ved hjelp av statistikk, forskning og innspill fra fylkeskommunene, har Udir kommet frem til fem overordnede hindringer for hvorfor ikke flere søkere får læreplass:

  1. Antallet skoleplasser samsvarer ikke med tilgjengelige læreplasser.
  2. Samarbeidet i formidlingsprosessen er ikke godt nok
  3. Søkerne oppleves ikke som kvalifiserte eller er ikke klare for overgangen til lære
  4. Bedrifter har manglende motiver for å bli lærebedrift og ansette lærlinger
  5. Bedriftene opplever rammevilkårene som lite gunstige eller inntaket av lærlinger påvirkes av andre faktorer i arbeidsmarkedet
Les hele rapporten her.
WorldSkills Norway: – Her bør det være mulig å finne løsninger i samarbeid med arbeidslivets parter
Rapporten bekrefter det bildet vi har fått av gjennom kampanjen læreplassjeger.  En gjenganger er  at  dimensjoneringen av skoleplasser ikke er harmonisert med behovet i næringslivet. Antallet elevplasser er rett og slett dimensjonert i for stor grad etter hva elevene ønsker. Det medfører at det er fag hvor det utdannes for mange elever, mens det er fag hvor bedriftene ikke får tak i kandidater. Her bør det være mulig å finne løsninger i samarbeid med arbeidslivets parter, sier daglig leder i WorldSkills Norway Bjørnar Valstad.
 
– Rapporten oppsummerer videre en rekke forhold som kan bli bedre i arbeidet med å sikre at alle kvalifiserte elever får læreplass og dermed får fullført sin utdanning. Vi håper og tror at dette er forhold som alle aktører er interessert i å løse slik at ungdom opplever å få fullført utdanningen hele veien frem til å avlegge fagprøve.
Les også:

Hvordan går det med elever som ikke får læreplass?

WorldSkills Norway sin rapport "Rekruttering av lærebedrifter" (2020)