BNL med rekrutteringskampanje mot foreldres fordommer

Publisert

Screenshot fra BNLs kampanje. Foto: Los & Co

Screenshot fra BNLs kampanje. Foto: Los & Co.

Har du fordommer som står i veien for barnas muligheter? Det er spørsmålet som stilles i en kampanje som BNL sammen med bransjeforeningene gjennomfører nå i november.

Har du fordommer som står i veien for barnas muligheter? Det er spørsmålet som stilles i en kampanje som BNL sammen med bransjeforeningene gjennomfører nå i november.

Målgruppen for kampanjen er foreldre til ungdom som snart skal velge videregående skole. Målet er at foreldre stopper opp, tenker seg om og orienterer seg om fakta før de gir barna utdanningsråd.

Foreldre er viktige rådgivere i barns utdanningsvalg, men er de egentlig kvalifisert for oppgaven? Viderefører de noen oppfatninger om yrkesfag, som ikke er riktige? Både byggfag og byggenæringen har kanskje forandret seg mye siden den gang da de selv skulle velge utdanningsvei.

Målet med kampanjen, som etter kun en uke har skapt stort engasjement, er at den skal bidra til at enda flere ungdommer velger byggfag. Selv om søkertallene har beveget seg sakte oppover på bygg- og anleggsteknikk har næringen behov for enda flere fagarbeidere i årene som kommer.

- Mange av bransjene i BNL nedlegger allerede mye ressurser og energi for å rekruttere til sine fag. Denne gangen samler altså felleskapet kreftene og gjør en innsats sammen for å øke rekrutteringen inn til Vg1. Tanken er at et koordinert løft i felleskap setter et større fotavtrykk, enn det man hver for seg klarer, sier Jørgen Leegard, som er kompetansepolitisk direktør for BNL.

Vi Bygger Norge, som er bransjene og BNLs felles rekrutteringsplattform, er avsender for kampanjen. Kampanjemateriellet er annonser i Sosiale medier, samt filmer som går som bannere i ulike medier.

Les mer om kampanjen på BNLs nettsider.