Skal konkretisere fullføringsreformen
Kunnskapsminister Tonje Brenna.
Kunnskapsminister Tonje Brenna varsler at regjeringen vil følge opp stortingsmeldingen om fullføringsreformen og konkretisere den.
Kunnskapsminister Tonje Brenna.
Kunnskapsminister Tonje Brenna varsler at regjeringen vil følge opp stortingsmeldingen om fullføringsreformen og konkretisere den.
Hun er glad for at halvparten av elevene nå velger yrkesfag. Men hun la til at yrkesfagene har lavere grad av fullføring enn de studieforberedende programmene.
– Noen elever fullfører med studiekompetanse, noen får ikke læreplass, noen bruker lengre tid på å fullføre og noen fullfører ikke i det hele tatt. Jeg mener den forrige regjeringen sviktet elever som ikke fikk læreplass. Det er gjort for lite over tid for å gjøre flere kvalifisert og sikre nok læreplasser.
Samtidig sa hun seg enig med Hagerup i at det er behov for mange tiltak for at flere skal fullføre, spesielt de som er på vei mot yrkeskompetanse. Ett problem er at det er et sprik mellom den kompetansen elevene har når de søker læreplass og de kvalifikasjonene næringslivet etterspør.
– Jeg vil i dialog med partene sørge for bedre samsvar. For vi må kjenne til hvilke fag det trengs fagarbeidere i og hva hver elev skal kunne mer om, sa hun.
Brenna fulgte opp Hagerups ønske om mer satsing på videreutdanning for voksne.
– Jeg har merket meg at i fylker og kommuner er «Fagbrev på jobb» en populær ordning. For det å kunne ta fagbrev på jobb sikrer samtidig penger til livsopphold. Siden det har vært stor etterspørsel etter ordningen. I 2020 satte fylkeskommunene av 46 millioner kroner til denne ordningen, sa hun.
I desember varslet statsminister Jonas Gahr Støre en opptrapping av innsatsen for å kvalifisere flere til arbeid. Regjeringen lover en bred kompetansereform for arbeidslivet og lover en langtidsplan for livslang læring.
Reformen skal utarbeides i tett dialog med partene i arbeidslivet. Blant annet skal man finne ut hvordan arbeidstakere kan opparbeide seg rettigheter til etter- og videreutdanning. Men hvordan dette skal finansiere er uklart. En løsning kan være et kompetansefond for livslang læring.
Kilde: Utdanningsnytt.no