Forbundet påpeker også at 77 millioner kroner er langt fra nok.
– Denne bevilgningen fra regjeringen er bra, men langt fra stor nok til å dekke reelle behov i skolene, sier nestleder Terje Skyvulstad i Utdanningsforbundet til udf.no.
Han viser til at 77 millioner kroner gir tilskudd til omtrent halvparten av skolene som har søkt om å oppdatere utstyret. Dessuten reagerer han og forbundet på at tilskuddet fordeles gjennom loddtrekning.
– Loddtrekning er en ordning som både virker lite seriøs og som strider med kriterier som bør ligge til grunn for fordelingen, sier Skyvulstad.
Fire av ti mangler utstyr
I oktober 2020 publiserte Utdanningsforbundet en undersøkelse der 786 yrkesfaglærere svarte på om de har tilgang til utstyret de trenger for å oppnå kompetansemålene i læreplanen.
42 prosent svarte nei.
Etterlyser nasjonal kartlegging
Terje Skylvulstad mener utstyrssituasjonen svekker skolenes mulighet til å gi elevene opplæring som svarer til målene i læreplanen.
– Samtidig blir elevene demotiverte når de forstår at de må lære mye på nytt når de starter læretiden i bedrift fordi de ikke har hatt tilgang til relevant utstyr i skolen, sier han.
Utdanningsforbundet etterlyser bedre og mer forutsigbare tilskuddsordninger til fylkeskommunene og påpeker at utdeling av tilskudd til utstyr bør bygge på behov knyttet til kompetansemålene i læreplanene. De ønsker seg også en nasjonal kartlegging for å få frem det totale behovet for investeringer eller oppgradering av utstyr.
WorldSkills Norway: – Det må gjøres et nasjonalt løft
– Skal Norge opprette en posisjon hvor vi har verdens beste fagarbeidere, må opplæringen skje på relevant utstyr og i henhold til de nye læreplanene, sier daglig leder i WorldsSkills Norway, Bjørnar Valstad.
– Det hjelper ikke med festtaler om satsing på yrkesfag om det ikke gjøres et nasjonalt løft med tanke på utstyr og kompetanse. Det hjelper ikke med nye læreplaner om opplæringen skjer på utdatert materiell.
– En nasjonal kartlegging av det reelle behovet ut fra læreplaner og næringslivets behov vil derfor være et viktig og godt utgangspunkt å gjøre noe med situasjonen. Men kartleggingen må følges opp med reell handling. Utredninger alene skaper ikke bedre fagarbeidere. Så ja, vi må vite hva behovet er, men enda viktigere, det må investeres i moderne og relevant utstyr og det må følges opp med kompetanseløft for lærerne.