Vil bruke reklamebyrå i yrkesfag-kampanje

– Vi har vurdert å få hjelp fra et reklamebyrå for å få det litt mer spenstig, sier Kjersti Lothe Dahl i Stavanger kommune, som forsøker å rekruttere flere ungdommer til yrkesfag.

Kommunedirektøren la nylig fram et forslag om en kampanje, som etter planen skal settes i gang fra kommende skoleår.

– Det er et stort behov for å få ungdommer til å velge yrkesfaglig utdannelse. Vi har etablert en arbeidsgruppe, som er i gang med å se på hvordan vi best mulig kan bidra for å få til dette, forteller Kjersti Lothe Dahl, avdelingssjef forvaltning.

Under et møte i utvalg for oppvekst og utdanning i januar ble det vedtatt å utarbeide en kampanje.

– Rådgivere i ungdomsskolen gjør allerede mye bra i samarbeid med fylkeskommunen for å informere om tilbudene som finnes. Det kan likevel være klokt ha en kampanje for å gjøre ungdommer og foreldrene deres oppmerksomme på mulighetene som finnes. Vi har vurdert å få hjelp fra et reklamebyrå for å få det litt mer spenstig, sier Lothe Dahl.

Les hele saken på Utdanningsnytt.no
WorldSkills Norway: – Et godt initiativ. Alle gode krefter må bli med for å markedsføre yrkesfagene 
- Dette er et initiativ vi støtter, sier Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway. Selv om utviklingen går i riktig retning og stadig flere velger yrkesfag, er det en lang vei å gå før vi kan vi si at vi er i mål. Vi vet at Norge vil mange opp mot 90.000 fagarbeidere i 2035 dersom vi fremskriver dagens balanse mellom yrkesfag og studieforberedende. Det er derfor et behov for at alle gode krefter slår seg sammen og markedsfører yrkesfag som det attraktive utdanningsvalget det er! Vi vet at 7 av 10 ungdommer rådfører seg med sine foreldre når de skal velge utdanning. Det er mange myter om yrkesfag som må avlives og foreldre er derfor en svært viktig målgruppe. Å få litt hjelp av profesjonelle for å treffe med budskapet til både ungdom og foreldre er et smart veivalg. 
Les også:
Flertall for yrkesfag i 7 av 11 fylker i 2021