Flere NHO-foreninger samarbeider om foreldrekampanje for yrkesfag

Publisert

Her er en eksempel-annonse fra fjorårets sosiale medier-kampanje i regi av BNL.

Her er en eksempel-annonse fra fjorårets sosiale medier-kampanje i regi av BNL.

I et banebrytende initiativ har flere foreninger innen Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) gått sammen for å lansere en omfattende kampanje som fremmer yrkesutdanning. Dette samarbeidet markerer en viktig utvidelse fra fjorårets suksessrike kampanje, ledet av Byggenæringens Landsforening (BNL).

Samarbeidspartnere i kampanjen
  • Byggenæringens Landsforening (BNL)
  • NHO Sjøfart
  • Nelfo
  • Fornybar Norge
  • Norges Bilbransjeforbund
  • Byggevarindustriens forening
  • WorldSkills Norway

Dette samarbeidet er en sterk allianse mellom flere nøkkelforeninger. Kampanjen vil ha «kickoff» i romjulen og fortsette på nyåret frem mot søkefristen for videregående utdanning 1. mars.

– Vi er veldig glade for å ha fått med flere landsforeninger på denne kampanjen. Foreldre er barns viktigste rådgiver innenfor utdanningsvalg. Vi har alle en felles interesse i at de som rådgivere har best mulig kunnskap om den yrkesfaglige utdanningsveien. Vi mener å få mer ut av ressursene våre ved å samarbeide om dette, sier Margrethe Gjessing fra BNL og prosjektleder for kampanjen.

Målrettet mot foreldre

Kampanjen har et felles mål om å opplyse og inspirere foreldre med barn i ungdomsskolealder om de mange mulighetene innenfor yrkesfag. Kampen mot fordommer og myter om yrkesfag står sentralt, og målet er å vise mangfoldet og fremtidsmulighetene yrkesutdanninger tilbyr. Denne kampanje tar sikte på å engasjere foreldre til ungdom som står overfor valg av videregående utdanning.

– Med en kombinasjon av digital markedsføring, inkludert sosiale medier, podkaster og en dedikert nettside, ønsker foreningene å nå ut til familier over hele landet, sier Gjessing.

Fakta om yrkesfag

Kampanjen spør om foreldre har fordommer som står i veien for barnas framtid.

– Vi vil ha dem til å stoppe opp, tenke over om det stemmer, for deretter å søke mer informasjon om yrkesfag, sier Gjessing.

Landingsside for kampanjen er yrkesfag.no. Den vil formidle faktainformasjon om yrkesfag, inkludert karriereveier, muligheter for videre utdanning, og hvordan yrkesfag bidrar til personlig og faglig vekst.

– Valg av utdanningsretning bør være kunnskapsbasert. Å endre holdninger tar tid, og vi får ett nytt sett med foreldre å jobbe med hvert år. Ved å bryte ned fordommer og feiloppfatninger, søker kampanjen å bidra til at enda flere velger yrkesfag og blir lærlinger og fagarbeidere, avslutter Gjessing.