Fremtidens yrkesfag ("Future Skills")
Her er noen av de nye fagene som det nå konkurreres i under Yrkes-VM (Worldskills). Disse fagene representerer et spekter av kompetanser som vil være kritiske for å møte de teknologiske og miljømessige utfordringene i fremtiden:
- Cybersikkerhet:
Med den økende digitaliseringen av samfunnet blir cybersikkerhet stadig viktigere. Det er et felt som stadig utvikler seg og krever spesialisert kunnskap for å beskytte data og systemer mot cyberangrep.
- 3D-printing (additiv produksjon):
3D-printing er revolusjonerende for produksjonsindustrien, og tilbyr nye metoder for design og produksjon. Det har potensiale til å endre måten vi produserer alt fra hverdagsobjekter til avanserte komponenter i romfart og medisin.
- Bygningsinformasjons-modellering (BIM):
BIM er en digital representasjon av fysiske og funksjonelle egenskaper av et anlegg. BIM er viktig for byggebransjen fordi det hjelper til med å forbedre effektiviteten i design og byggeprosesser.
- Fornybar energi:
I takt med globalt fokus på bærekraft og klimaendringer, er fornybar energi et raskt voksende felt. Kompetanse innen fornybar energi vil være nødvendig for å møte fremtidens energibehov og klimamål.
- Robotikk og systemintegrasjon:
Automatisering og robotteknologi er sentrale for den fjerde industrielle revolusjonen. Kunnskap innen dette feltet vil være avgjørende for utviklingen av effektive og innovative produksjons- og arbeidsprosesser.
-Historisk har det norske Yrkeslandslaget markert seg med imponerende prestasjoner i det vi kaller tradisjonelle yrkesfag.
– Med årlige deltagelser i de tradisjonelle yrkesfagene, speiler Norges valg en dyp respekt for håndverksmessige tradisjoner. Disse fagene er en viktig del av vår yrkesutdanningsidentitet og er viktige for å bygge og drifte Norge, understreker Bjørnar Valstad.
– Men vi ønsker og mener at det er viktig å utvide vår horisont og inkludere nye yrkesfag i vår portefølje. Ikke for WorldSkills sin del, men for norsk næringsliv som trenger høy og relevant kompetanse inne alle disse fagfeltene.
Fremtidens yrkesfag
Yrkesfagene utvikler seg raskt og i WorldSkills sammenheng kommer det stadig inn nye fag som representerer det digitale samfunnet vi er på vei inn i. Fag som 3D-printing, IT-fag, bygningsinformasjonsmodellering (BIM) og robotikk og systemintegrasjon, representerer den nye bølgen av 'Future Skills' på WorldSkills programmet.
– Dette er fag som Norge ikke deltar internasjonalt, og som vi går glipp av viktige impulser til norsk fag og yrkesopplæring. Fag hvor det er avgjørende for næringslivet at vi ikke bare henger med, men også leder an i denne utviklingen, sier Valstad.
Utviklingen i Norge
Selv om det er utvikling i fag- og yrkesopplæringa, savner Valstad mer offensiv tilnærming til å løfte frem de nye fagene.
– Vi må endre vår tilnærming til yrkesopplæring og bruke mulighetene til å la fagarbeidere være med på internasjonale aktiviteter, slik at vi får utnyttet dette som en arena for læring og utvikling, og å bygge fremragende yrkeskompetanse nasjonalt, forklarer Valstad.
Han viser til WorldSkills Norway er helt avhengig av at bransjer og næringsliv stiller opp og gir norske ungdommer muligheter til å utvikles på den internasjonale arena, også i de nye fagene.
– Fra WorldSkills Norway ståsted håper vi jo å se utøvere fra Norge innenfor flere av disse nye fagene og andre nye fagdisipliner som har kommet inn som konkurransefag i Yrkes-VM. Men vi trenger at bransjene og næringslivet stiller seg bak og gir norske ungdommer sjansen, sier Bjørnar Valstad.
Veien fremover
For å holde tritt med de internasjonale trendene og forberede den norske arbeidsstyrken for fremtiden, er det en nødvendighet å fortsette utviklingen av yrkesutdanningen. Valstad mener Norges reise fra tradisjonelle fag til teknologiske disipliner i Yrkes-VM er et speilbilde av en nasjon som skal gjennom en forandring.
– Det handler om å balansere vår stolte historie med et blikk mot fremtiden. Vi skal igjennom en formidabel omstilling av samfunnet, og denne balansen mellom det tradisjonelle og «moderne» og det nasjonale og internasjonale, vil være nøkkelen til vår suksess fremover. Vi trenger ikke bare internasjonalt orienterte akademikere, men i aller høyeste grad også internasjonalt orienterte fagarbeidere, avslutter Valstad.
Oversikt over fag som det norske Yrkeslandslaget har konkurrert (verdensmesterskap):
Fag |
År for Deltakelse |
Antall Deltakelser |
Car Painting (Bil-lakkering) |
(2022), 2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
6 |
Welding (Sveising) |
(2022), 2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
6 |
Electrical Installations (Elektriske installasjoner) |
2022, 2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
6 |
Jewellery (Gullsmed) |
2022, 2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
6 |
Automobile Technology (Bilteknologi) |
(2022), 2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
6 |
Cooking (Kokk) |
(2022), 2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
6 |
Restaurant Service |
(2022), 2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
6 |
Mechatronics (Mekatronikk) |
(2022), 2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
6 |
Information Network Cabling (Informasjonsnettverkskabling) |
2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
5 |
CNC Turning (CNC-Dreiing) |
2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
5 |
Cabinetmaking (Møbelsnekkerfaget) |
1999, 2001, 2003, 2005, 2007 |
5 |
Landscape Gardening (Landskapsarbeid) |
2019, 2017, 2015, 2013, 2011 |
5 |
Refrigeration and Air Conditioning (Kjøling og klimaanlegg) |
2019, 2017, 2015, 2013 |
4 |
Hairdressing (Frisør) |
2019, 2017, 2015, 2011 |
4 |
Health and Social Care (Helse- og sosialfag) |
2019, 2017, 2015, 2013 |
4 |
Graphic Design Technology (Grafisk design) |
2019, 2015, 2013 |
3 |
Hotel Reception (Hotellresepsjon) |
2015, 2013 |
2 |
Floristry (Blomsterdekorering) |
2019, 2015 |
2 |
Confectioner/Pastry Cook (Konditor) |
2019, 2015 |
2 |
Web Design (Webdesign) |
2015 |
1 |
Carpentry (Snekker) |
2019 |
1 |
Industrial Mechanics (Industriell mekanikk) |
2024 |
1 |
Bakery (Bakeri) |
2019 |
1 |
Heavy Vehicle Maintenance (Vedlikehold av tunge kjøretøy) |
2019 |
1 |
Beauty Therapy (Skjønnhetspleie) |
2015 |
1 |
Pâtisserie and Confectionery (Konditori) |
2013 |
1 |
Mechanical Engineering CAD (Maskinteknisk CAD) |
2017 |
1 |
Caring (Omsorg), Fra 2013 ble faget Health and Social Care (Helse- og sosialfag) |
2013 |
1 |