Bringa beskriver hvordan elever, ofte gutter, viser atferdsvansker som kan misforstås som uoppmerksomhet eller uro. Hun forklarer at disse utfordringene ofte stammer fra et naturlig behov for fysisk aktivitet.
– I klasserommet ser jeg elever, gjerne gutter, som ikke klarer å sitte stille, som bråker og får negativ tilbakemelding fra lærer. Det er et signal fra barnets hjernestamme om at kroppen må bevege seg, skriver Bringa.
Hun forklarer at dette ofte er et resultat av manglende fysisk aktivitet og praktisk engasjement i skolen.
I sine observasjoner bemerker Bringa lange økter med skriving og tekstarbeid i skolen, som strekker seg opptil 90 minutter. Hun sammenligner dette med universitetsforelesninger, som ofte har hyppigere pauser, og peker på et gap i oppmerksomheten til elevers behov for bevegelse og praktisk engasjement.
– Det er en villet politikk, et ønske om å berede grunnen til høyere utdanning. Samtidig mangler vi folk med yrkesfaglig bakgrunn, og elevene rapporterer om økt press og stress, utdyper Bringa.
Hun kritiserer den økende fokuseringen på teori på bekostning av praktiske ferdigheter og kreativitet.
WorldSkills Norway: – Vi må styrke praktisk læring
Bjørnar Valstad, daglig leder i WorldSkills Norway, mener at Elin Eika Bringa sin artikkel bringer frem et viktig perspektiv:
– Elin Eika Bringa bringer frem et viktig perspektiv når hun peker på viktigheten av å integrere praktiske elementer i undervisningen. Dette speiler WorldSkills Norways oppdrag om å fremheve yrkesfag som en nøkkel til en balansert og inkluderende utdanningsmodell. Vi må anerkjenne og styrke praktisk læring for å møte de ulike behovene og talentene hos våre elever.