Uenighet om ny regulering av norsk lærlingordning
Regjeringens forslag til ny opplæringslov får kritikk for punktet der opplæringskontorenes rolle endres. LO har på sin side støttet lovendringen.
Regjeringens forslag til ny opplæringslov får kritikk for punktet der opplæringskontorenes rolle endres. LO har på sin side støttet lovendringen.
Den nye opplæringsloven som nå behandles i Stortinget, inneholder en rekke endringsforslag. Et av dem innebærer en ny organisering av de rundt 330 opplæringskontorene i Norge. Kontorene har nå status som opplæringsbedrifter og får et tilskudd per lærling. Om lovendringene vedtas, vil kontantstrømmen snus, slik at i stedet bedriftene får tilskuddet.
Forslaget har møtt kritikk både fra næringer, opplæringskontorer og forskere. Gjennomgangstonen har vært at forslaget kommer som lyn fra klar himmel, og at det i verste fall vil rasere en lærlingordning som per nå er velfungerende og fleksibel.
– Vi snakker om en dramatisk endring, og ikke bare en liten justering av en skjevhet. Regjeringen risikerer svært mye ved å endre et system som fungerer godt uten tydelig kritikk. Det er ikke til å forstå at de gjør det, sier Håkon Høst, forsker ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), til NTB.
– Ingen som kjenner norsk fag- og yrkesopplæring, mener for alvor at opplæringskontorene skal avvikles. Men de må finne seg i at det stilles enkelte krav når man mottar offentlige tilskudd, skriver LOs Trude Tinnlund i et debattinnlegg i Dagavisen.
– LO oppfatter at det regjeringen ønsker å klargjøre med sitt forslag til regulering av opplæringskontor, er at rollen til lærebedriften er annerledes enn den som opplæringskontoret har. Lærebedriften driver både opplæring og verdiskaping med egen produksjon i lærefaget, mens et opplæringskontor tilrettelegger, bistår og sikrer kvalitet i lærebedriftens opplæring.
– Med andre ord har man ønsket å tydeliggjøre lærebedriftenes viktige rolle, der den praktiske opplæringen foregår. Så har lovutkastet gitt forskriftshjemmel for å regulere og beskrive oppgavene til samarbeidsorganet for lærebedrifter. I dette kommende arbeidet, blir det derfor viktig å sikre at godkjente lærebedrifter som er medlemmer av et opplæringskontor kan avtale om hvordan tilskudd til opplæring i bedrift utbetales og fordeles.