Fafo-rapport belyser verdien av skolekonkurranser i yrkesfag

Publisert

Skole-NM er en årlig yrkesfagskonkurranse for elever i den videregående skolen.

Skole-NM er en årlig yrkesfagskonkurranse for elever i den videregående skolen. Foto: WorldSkills Norway

I 2017 laget FAFO en rapport om skolekonkurranser for yrkesfag, som viser at Skole-NM inspirerer og engasjerer ungdom i deres utdanningsløp. – Dette engasjementet vi ser hos elever under skolekonkurransene er gull verdt, sier daglig leder Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway.

– Skolekonkurranser skaper en unik arena hvor elever får utforske fagene sine på kreative og praktiske måter, sier Bjørnar Valstad, daglig leder i WorldSkills Norway.

– Det handler ikke bare om å konkurrere, men også om å inspirere og engasjere ungdom i deres utdanningsløp.

Engasjement og praktisk læring

Fafo-rapporten påpeker at skolekonkurranser øker engasjementet blant elever ved å tilby hands-on erfaringer som ellers kan være vanskelige å oppnå i det vanlige klasserommet. Dette engasjementet er avgjørende for å bygge et fundament for livslang læring og entusiasme for yrket.

– Dette engasjementet vi ser hos elever under konkurransene er gull verdt. Det viser at vi når frem med budskapet om at yrkesfag er spennende og relevant, understreker Valstad.

Fremmer samarbeid med næringslivet

Rapporten understreker også hvordan skolekonkurranser kan styrke båndene mellom skoler og lokalt næringsliv, som er en vinn-vinn for både elever og arbeidsgivere. Slike partnerskap kan lede til direkte rekruttering av unge talenter og gi elever verdifulle innblikk i arbeidsmarkedet.

– Å knytte skolekonkurranser tett opp mot næringslivet gir våre elever en unik mulighet til å vise frem sine ferdigheter for potensielle arbeidsgivere, sier Valstad.

En vei mot inkludering og mangfold

Et viktig funn i rapporten er at skolekonkurranser også kan bidra til større inkludering. Ved å tilby tilpassede konkurranser kan man sikre at alle elever, uavhengig av bakgrunn eller ferdighetsnivå, har mulighet til å delta og utmerke seg.

– Vårt mål er at ingen skal føle seg utelatt. Alle skal ha muligheter til å delta og skinne, legger Valstad til.

For å lese hele rapporten og få mer innsikt i hvordan skolekonkurranser kan forme fremtiden for yrkesfag, klikk her.

– Alle vil bevare Skole-NM

– Skole-NM har vært en stor suksess, og vi mener det er viktig å bevare denne konkurransen for yrkesfagelever i den videregående skolen. Selv om Skole-NM ble avlyst i 2024 på grunn av usikkerheten rundt den statlige finansieringen, så er det vårt håp om at dette skal ordne seg, slik at vi kommer sterkt tilbake i 2025, sier Bjørnar Valstad.

Han peker på at alle vil bevare Skole-NM:

– Mitt inntrykk er at skoler, fylkeskommuner, bransjeorganisasjoner, såvel som Storting og Regjering, alle ser verdien av å arrrangere skolekonkurranser i yrkesfag. Det er ingen som ønsker å se at denne konkurranseformen blir avviklet. Alle vil bevare Skole-NM.

 

Les hele Fafo-rapporten her.