Å sette yrkesfag på toppen av den globale agendaen

Publisert

WorldSkills fremheves som en arena hvor unge fagarbeidere kan vise fram ferdighetene sine, men også som en plattform for å styrke globalt samarbeid og utveksling av kunnskap om yrkesutdanning.

WorldSkills fremheves som en arena hvor unge fagarbeidere kan vise fram ferdighetene sine, men også som en plattform for å styrke globalt samarbeid og utveksling av kunnskap om yrkesutdanning. Foto: WorldSkills Norway.

I en kommentarartikkel publisert av spaltist Ingeborg Lovise Tyse på utdanningsnytt.no, settes søkelyset på viktigheten av å heve statusen til yrkesfag internasjonalt.

Tyse diskuterer hvordan arrangementer som WorldSkills, senest holdt i Lyon, Frankrike, i september 2024, spiller en avgjørende rolle i å fremme yrkesfagene som et attraktivt valg for unge mennesker.

Artikkelen fremhever hvordan mangelen på kompetanse utgjør en global utfordring – hele 50 % av bedriftene i privat sektor rapporterer om mangel på kvalifiserte fagarbeidere. Samtidig peker Tyse på lav status for yrkesfag i mange land, noe som gjør det vanskelig å rekruttere ungdom til slike utdanninger. Andre utfordringer inkluderer kjønnsbalanse, grunnleggende ferdigheter innen språk og matematikk, samt behovet for internasjonalt sammenlignbare standarder for yrkeskompetanse.

Som et svar på disse utfordringene utvikler OECD en egen PISA-undersøkelse for yrkesfag (PISA-VET), som skal bidra til å styrke kvalitet og sammenlignbarhet på tvers av landegrenser. Videre påpeker Tyse hvordan teknologisk utvikling skaper behov for kontinuerlig læring, ettersom yrkeskompetanse raskt kan bli utdatert.

WorldSkills fremheves som en arena hvor unge fagarbeidere kan vise fram ferdighetene sine, men også som en plattform for å styrke globalt samarbeid og utveksling av kunnskap om yrkesutdanning. Artikkelen avsluttes med en appell om å fortsette arbeidet med å løfte yrkesfag til en sentral plass i den globale utdanningsdebatten.

Les hele artikkelen på utdanningsnytt.no