Rekordmange elever velger yrkesfag i videregående opplæring

Publisert

10 gode grunner til å velge yrkesfag - illustrasjonsbilde

10 gode grunner til å velge yrkesfag - illustrasjonsbilde. Foto: WorldSkills Norway

Høsten 2024 valgte 51 prosent av elevene på Vg1 et yrkesfaglig utdanningsprogram, noe som ikke har skjedd siden skoleåret 2020–21. Dette innebærer at 2 300 flere elever startet på yrkesfag sammenlignet med året før, mens 400 flere begynte på studieforberedende programmer.

Spesielt har fagområdene teknologi og industri, samt helse- og oppvekstfag, opplevd en betydelig økning i antall elever. Etter en periode med nedgang under pandemien, er det nå nesten 700 flere elever på helse- og oppvekstfag enn tidligere. 

Til tross for denne positive utviklingen, er det fortsatt markante kjønnsforskjeller i valg av utdanningsprogram. For eksempel er 92 prosent av elevene på frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign jenter, en andel som har vært stabil de siste årene. På helse- og oppvekstfag har andelen gutter sunket fra 21 prosent i 2019–20 til 15 prosent i år. 

Samtidig er det en nedgang i antall elever på studieforberedende programmer som velger realfag. Matematikk som favorittfag er også på retur blant elevene. 

Kraftig løft for yrkesfagene

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun uttrykker glede over utviklingen:

– Det er veldig bra. Vi trenger flere dyktige og dedikerte fagarbeidere for å løse de store samfunnsutfordringene vi har foran oss. Derfor gjennomfører vi et kraftig løft for yrkesfagene, og det ser vi resultater av.

Totalt er det litt over 189.000 elever i videregående skoler per 1. oktober 2024, en økning på 3.300 fra året før. For første gang er det klart flere elever på yrkesfag enn på studieforberedende programmer på Vg1. Andelen på yrkesfag har økt gradvis i perioden 2015–2024. 

Denne utviklingen kan tyde på en økende interesse for yrkesfag blant norske elever, noe som er positivt for arbeidsmarkedet og samfunnets behov for faglært arbeidskraft.

Les mer om saken i pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.