-
1 år til Yrkes-VM i Lyon, Frankrike
Nå er det kun 1 år igjen til Yrkes-VM, som arrangeres i Lyon, Frankrike fra 10.-15. september 2024.
-
Deltar på Yrkes-VM 2022 Special Edition
Norge stiller med to utøver på Yrkes-VM Special Edition. Dette er en konkurranse som arrangeres som en erstatning for Yrkes-VM i Shanghai som ble avlyst grunnet pandemien.
-
Yrkes-EM
Arrangeres hvert 2. år for unge fagutøvere fra hele Europa. I Yrkes-EM er aldersgrensen 25 år (det vil si at du kan fylle 25 år i konkurranseåret)
-
Magnhild trener til Yrkes-VM i Kazan
Sveiser Magnhild Vanebo fra Steinkjer er deltaker på det norske yrkeslandslaget, og har i sommer trent hardt foran Yrkes-VM i Kazan, Russland som arrangeres 22.-27. august.
-
Mari får høre at hun er for smart for yrkesfag
19 år gamle Mari er den eneste i landet med lærlingplass som skogbruksleder, og angrer ikke ett sekund på at hun søkte seg til skognæringen. Men det har ikke bare vært lett å gå mot strømmen. Mari har nemlig møtt mange fordommer for valg av yrke.
-
Veien videre for det norske Yrkeslandslaget etter pandemien
I år skulle det norske Yrkeslandslaget forsvare Norges ære på EuroSkills i Østerrike. Det ble det dessverre ikke noe av på grunn av pandemien. Hva er nå veien videre for Yrkeslandslaget?
-
– Vi har ikke råd til å diskriminere fremtidens fagarbeidere
På Oslo-nivå var det litt over halvparten av elevene på elektrofag som fikk læreplass i 2020. På Bjørnholt videregående skole fikk kun 12 av 44 elektroelever ved skolen fikk læreplass i fjor.
-
Debatt: Mangel på læreplasser skaper frafall
Dersom man ikke kan være trygg på å få læreplass, forstår jeg ungdommer som føler seg lurt, skriver lektor Liv Osnes Dalbakken i et innlegg i avisen Vårt Land.
-
11 dager igjen til vi starter jakten på Norges hyggeligste håndverker
Norges Hyggeligste Håndverker er en kåring som hyller håndverkerne. WorldSkills Norway er en del av juryen og skal også bidra særskilt til å få flere nominerte lærlinger.
-
Undersøkelse av rekruttering av lærebedrifter
WorldSkills Norway har gjennomført en undersøkelse av prosessen til fylkeskommunene og opplæringskontorene rundt det å bli lærebedrift.