-
BIM: Fremtidens fag for bygg- og anleggsbransjen
Bygningsinformasjonmodellering (BIM) er et raskt voksende fagfelt, og det forventes at det vil spille en stadig viktigere rolle i bygge- og anleggsbransjen i årene som kommer. Dette 'fremtidens yrkesfag' er også blitt et konkurransefag i Yrkes-VM.
-
Verdens første museum for yrkesfag åpnet i Shanghai
Verdens første permanente utstilling dedikert til yrkesfag, WorldSkills Museum, åpnet offisielt i Shanghai, Kina, 6. november.
-
WorldSkills Norway oppnår Erasmus+ sertifisering
WorldSkills Norway har nylig oppnådd Erasmus+ akkreditering, som gjør at utøvere på det norske Yrkeslandslaget kan søke mobilitetsmidler til internasjonal deltagelse på yrkeskonkurranser.
-
Danmark reformerer utdanningssystemet – prioriterer yrkesfag
I et drastisk tiltak for å møte det voksende behovet for faglærte i samfunnet, tar den danske regjeringen grep for å vri utdanningsfokus fra akademiske studier til yrkesfag.
-
Usikkerhet rundt finansieringen av WorldSkills Norway skaper bekymring
Stortingsrepresentant Marget Hagerup (H) har nylig rettet søkelyset mot den usikre finansieringen av WorldSkills Norway ved å stille et direkte spørsmål til Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (A).
-
Lavere andel med yrkesfag i Norge enn i OECD-land
Norge har en lav andel som har fagbrev eller fagskole som høyeste fullførte utdanning, sammenlignet med OECD, ifølge ny rapport.
-
Yrkesfagopplæringen har blitt mer tilpasset arbeidslivet
De nye lærerplanene for yrkesfag har gitt mer praktisk opplæring og forbereder elevene bedre til arbeidslivet, viser en ny rapport.
-
Yrkesfag er sikreste vei til fast og trygg jobb
Yrkesfag er kanskje den sikreste veien til fast og sikker jobb, ikke bare i dag, men i mange tiår fremover, skriver NHO-direktør Vegard Einan i Dagsavisen.
-
Videregående skoler mangler yrkesfaglærere
Videregående skoler mangler yrkesfaglærere, men greier ikke å konkurrere om lønnen som det private næringslivet lokker med, melder NRK Vestland.
-
Alle heier på yrkesfag, men …
Høyere yrkesfaglig utdanning trekkes frem som vesentlig for å møte kompetansebehovet i fremtida, men i det norske utdanningssystemet er fagskoleutdanning bokstavelig talt skjøvet ut på sidelinja. Dette sier Rådet for offentlige fagskoler i et debattinnlegg på Khrono.