-
Foreldre heier på nye praktiske fag i ungdomsskolen
Syv av ti foreldre til 9. og 10. klassinger at innføring av praktiske fag vil gjøre ungdom bedre rustet til å velge mellom yrkesfag og studiespesialisering.
-
– Flere jenter burde velge yrkesfag
Benedikte Heimli Hovland (15) har teknikk og industriell produksjon som førstevalg når hun søker videregående opplæring.
-
– Alternativet til yrkesfag er også yrkesfag
– I Osloskolen har vi utviklet flere kombinasjonsløp for elever som ønsker en mer praktisk skolegang, men som samtidig ønsker studieforberedende kompetanse etter endt videregående opplæring, sier rektor Kjell Ove Hauge, Rektor Kuben vgs til Akers Avis/Groruddalen.
-
– Vi er trygge på å få jobb
Flere bransjer innen yrkesfaglig utdanning skriker etter arbeidskraft. Elever på yrkesfaglige utdanningsprogram føler seg trygge på framtidig jobb.
-
Erlend vant NM i rørleggerfaget
Etter fem dagers hektisk innsats kunne Erlend Haug fra Akershus triumfere som vinner av NM i rørleggerfaget 2019.
-
Rajah er årets renholder
Fagforbundet har kåret årets renholder, han heter Sriskantharajah Rajagopal og er fra Oslo. Kollegene kaller ham Rajah. Han er renholdsleder og tillitsvalgt i Fagforbundet.
-
Statsbudsjettet 2020: Fortsatt satsing på yrkesfag
Statsbudsjettet 2020 inneholder flere gode tiltak som vil bidra til å styrke yrkesfagene. Men WorldSkills Norway fikk ikke økt sin støtte.
-
Lyon, Frankrike får Yrkes-VM 2023
Under Yrkes-VM i Kazan, Russland i august ble det samtidig avholdt generalforsamling i WorldSkills International hvor Frankrike vant over Japan om å få arrangere Yrkes-VM i 2023. Dette blir det 47. Yrkes-VM i historien.
-
Åse Brekke Roe starter eget verksted
Tidligere deltaker i Yrkes-VM og yrkesambassadør Åse Brekke Roe (24) har etablert bedriften Brekke Roe Billakkering. I løpet av sommeren eller tidlig høst er billakkereren på plass i nytt verksted hos stefar Runar Karlsen og mor Bergit Brekke.
-
Rapport fra Yrkesfagenes år 2018
Yrkesfagenes år 2018 var en informasjons- og omdømmekampanje på nett og i sosiale medier. Kampanjen skulle øke innsikt om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene, øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg, øke antall lærebedrifter og læreplasser.