Klimaredder, digital og attraktiv
Nesten 2000 unge flinke mennesker får lærekontrakt i bilbransjen hvert eneste år. De aller aller fleste gjør ferdig utdannelsen sin og blir gode medarbeidere i bilbransjen.
Nesten 2000 unge flinke mennesker får lærekontrakt i bilbransjen hvert eneste år. De aller aller fleste gjør ferdig utdannelsen sin og blir gode medarbeidere i bilbransjen.
Jentene og guttene som har fått læreplass hos en bilbedrift har først gått to år på skole. Først Teknologi- og industrifag så enten kjøretøy eller bilskade, lakk og karosseri – etter det kan du velge en rekke fagbrev. Det som er moro og nyttig med bilfagene er at du lærer så mye: mekanikk, elektro, motor og digitale verktøy – du bruker både hodet og hender, og blir flink til å bruke begge, samtidig! Det er ganske unikt, og grunnen til at folk med erfaring fra bilbransjen blir utrolig attraktive i nærmest alle bransjer.
Læringen stopper aldri. Etter at fagbrevet er i boks, kan du selvsagt velge å ta høyere utdanning. Men i bilbransjen er teknisk oppdatering og videreutdanning obligatorisk. Rett og slett fordi bilene og andre kjøretøy fornyer seg i en enorm hurtighet. Bare tenk på at nå er de fleste biler elektriske, samtidig er hydrogen og biogass osv og videre ny teknologi på vei inn i bilene – og da har vi ikke begynt å snakke om datakraften og digitale løsninger i bilene, bare tenk på selvkjørende løsninger.
Bilen, både personbilen og lastebilen, er blitt klimaløsere – fra grå til grønn, fra fossildrevet til fornybardrevet. De unge flinke menneskene som velger bilbransjen jobber altså med klimaløsninger.
Selv om man "redder" klimaet og lærer hele tiden så handler vanlige arbeidsoppgaver om å bruke både skiftenøkkel og PC. Det siste er det mange som ikke vet, men det å bruke digitale verktøy for å sjekke radarer, kameraer, førerassistentsystemer og mye annet er en vanlig oppgave. Ofte er det programvare som er løsningen – det handler altså ikke bare om å skifte og reparere deler.
Bilbransjen skriker etter fagarbeidere, og har lang tradisjon for å utdanne dem selv. Derfor er det gode systemer i bedriften for å hjelpe lærlingen hele veien frem til fagbrevet.