Historien om Skole-NM

Publisert

Medaljevinnerne Skole-NM 2023

Foto: WorldSkills Norway

Skole-NM har utviklet seg til å bli en viktig arena for å fremme yrkesfag blant videregående elever i Norge. WorldSkills Norway har spilt en sentral rolle i etableringen og utviklingen av Skole-NM, som har blitt en plattform for yrkesfaglig opplæring og kompetansebygging.

Skole-NM er en årlig yrkeskonkurranse for elever i den videregående skolen. Konkurransen bidrar til å motivere elever, styrke samarbeidet med næringslivet og synliggjøre yrkesfag som en attraktiv karrierevei. 

Skolekonkurransene startet som et treårig pilotprosjekt i 2015, initiert av WorldSkills Norway i samarbeid med fylkeskommunene Nordland, Akershus, Oppland og Oslo. Målet var å øke interessen for yrkesfag gjennom konkurransebasert læring. Pilotprosjektet ble finansiert av Kunnskapsdepartementet og evaluert i en forskningsrapport fra FAFO.

Allerede i 2016 deltok 240 skoler fra 13 fylkeskommuner og arrangerte lokale og regionale yrkeskonkurranser. Prosjektperioden ble avsluttet med NM i skolekonkurranser våren 2017, og det ble laget en Fafo-rapport som belyser verdien av skolekonkurranser i yrkesfag.  Det ble som konklusjon besluttet å videreføre Skole-NM ut over prosjektperioden, og siden den gang har Skole-NM vokst i både deltakelse og antall fag, og har etablert seg som en viktig nasjonal konkurranse for yrkesfagelever.

Hovedformål med Skole-NM

Skole-NM har tre hovedformål: å være en metode for læring, å styrke samarbeidet mellom skole, bedrifter og lokalsamfunn, samt å forbedre omdømmet til yrkesfagene​. I tillegg er yrkeskonkurranser morsomme og motiverende for elevene.

– Vi ser på Skole-NM som en viktig måte å fremme yrkesfagene blant elever i den videregående skolen, og introdusere det vi kaller "excellence"-tenkning i utdanningen av fremtidens norske fagarbeidere, sier daglig leder Bjørnar Valstad.

Direkte TV-overføring av Skole-VM 2017

Ved den offisielle oppstarten av Skole-NM tilbake i 2017 var det også direkte TV-overføring fra konkurransen. Her er et utvalgt klipp fra sendingen:

Se den fulle tv-sendingen på 2 timer og 50 minutter på Youtube.

 
Erfaring med Skole-NM år for år
  • 2015-2016: Pilotprosjektet med skolekonkurranser, finansiert av Kunnskapsdepartementet, ble testet i samarbeid med fire fylkeskommuner.
  • 2017: Det første offisielle Skole-NM ble arrangert, og konkurransen ble direktesendt på TV.
  • 2018: Konkurransen ekspanderte til flere regioner, og nye fag som sveising og helsefagarbeider ble introdusert.
  • 2019: Skole-NM fortsatte å vokse med 380 deltakere i 36 yrkesfag. Finalene ble arrangert på 12 videregående skoler over hele landet.
  • 2020-2021: Skole-NM ble avlyst på grunn av COVID-19-pandemien. Planlagte konkurranser ble kansellert, og det ble ikke mulig å gjennomføre arrangementet disse årene.
  • 2022: Etter pandemien kom Skole-NM tilbake for fullt med 33 konkurransefag og bred deltakelse fra hele landet. 250 elever fra 80 videregående skoler kvalifiserte seg for finalene.
  • 2023: Skole-NM fortsatte å vokse og inkluderte 38 yrkesfag. Finalene ble arrangert på 14 videregående skoler, og konkurransen fikk betydelig medieoppmerksomhet.
  • 2024: Skole-NM ble dessverre avlyst på grunn av økonomiske utfordringer. Manglende statlig finansiering satte en stopper for arrangementet.
Betydningen for yrkesfagene

Til tross for økonomiske hindringer har Skole-NM spilt en sentral rolle i å synliggjøre yrkesfag som et viktig og attraktivt valg for ungdommer. Gjennom konkurransene har elever fått muligheten til å vise frem sin kompetanse og etablere verdifulle kontakter med fremtidige arbeidsgivere.

– Skole-NM har vært, og vil forhåpentligvis fortsette å være, en plattform for å bygge fremtidens fagarbeidere og heve statusen til yrkesfagene, sier daglig leder Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway.

– Gjennom vårt arbeid med nasjonale yrkeskonkurranser som Skole-NM for elever i den videregående skolen og Yrkes-NM for unge fagarbeidere så ønsker WorldSkills Norway å inspirere og motivere ungdommer til å streve etter å nå yrkeskompetanse i verdensklasse.