- STOLT NORGESMESTER: Til daglig er Peder Bergli elev på Grong videregående, men denne uka var han på Elverum og deltok i NM i yrkesfag. I kamp mot 12 andre hentet han like gjerne heim en NM-tittel. Noe både skolen og heimkommunen vet å sette pris på. Bak fra venstre: Avdelingsleder for yrkesfag Sverre Løvik, ordfører Stian Brekkvassmo, og rektor Anne Birgitte Sklett.

- STOLT NORGESMESTER: Til daglig er Peder Bergli elev på Grong videregående, men denne uka var han på Elverum og deltok i NM i yrkesfag. I kamp mot 12 andre hentet han like gjerne heim en NM-tittel. Noe både skolen og heimkommunen vet å sette pris på. Bak fra venstre: Avdelingsleder for yrkesfag Sverre Løvik, ordfører Stian Brekkvassmo, og rektor Anne Birgitte Sklett. (Foto: Birger Aarmo, gjengitt med tillatelse).

Peder Bergli fra Grong videregående skole i Trøndelag banket seg til norgesmester i tømrerfaget i Skole-NM 2019.

Skole-NM 2019

  • 380 elever konkurrerer i 36 ulike yrkesfag
  • Skole-NM arrangeres i tidsrommet 1. - 26. april
  • Skole-NM arrangeres på 12 videregående skoler i 9 av landes fylker. Se oversikt her.
  • Deltakerne er tatt ut etter lokale skolemesterskap og fylkesmesterskap 
  • Resultatene fra de ulike arrangørstedene legges ut fortløpende. Les mer her.
  • Bilder fra skole-NM 2019

Skole-NM i tømrerfaget ble arrangert på Elverum videregående skole av WorldSkills Norway og Hedmark fylkeskommune. Vinnerne fra Skole-NM har mulighet til å kvalifisere seg videre til neste års Yrkes-NM, som skjer høsten 2020.


- Jeg har ikke hatt tid til å tenke så mye på det ennå. Men det blir helt klart veldig spennende, sier Bergli til lokalavisen Namdalsavisa. 


Oppgaven på NM  som Peder utførte og vant med var å lage et hjørne i et bjelkelag. Det var tre fagdommere som sto for vurderingen av arbeidet til ham og hans konkurrenter, og det er viktig å være veldig nøyaktig når man utfører arbeidet.

 Rektor Anne Birgitte Sklet ved Grong videregående skole er stolt over at vinneren kom fra hennes skole: 

– For oss betyr det mye. Det viser at skolen vår er god og at elevene hos oss får den kunnskapen de skal ha.